Nationale Nederlanden en het Nederlands elftal zijn onlosmakelijk met elkaar
verbonden.Sinds 1992 is de verzekeraar hoofdsponsor van Oranje. Dat betekent
shirts, de aankondigingen voor en na de wedstrijden en voorrang in de
reclameblokken. Ter illustratie: als Nationale Nederlanden een commercial
met spelers uitzendt, dan mag geen ander merk, buiten de toernooisponsoren
om, een reclame spelers uitzenden.
Wat de sponsoring Nationale Nederlanden precies oplevert, is moeilijk te
meten. Het is een B2B organisatie, dus ze kunnen weinig aan sales doen
(hebben het vorige keer geprobeerd, met een oranje autoverzekering.
Vijfduizend leads, geen verzekering meer verkocht. Bij dit soort producten,
levensverzekeringen, pensioenen, gaan mensen niet voor de korting.
Wat halen ze er dan wel uit?
– Hospitality, ze nemen verzekeringsagenten, die de verzekeringen verkopen,
mee naar wedstrijden. (kwam op mij over als een soort omkoping, maar goed…)
– Branding (het merk raakt bekend)
– Company Pride (ze doen allemaal acties met spelers en het personeel. Zo gaan
ze het weer wat leuker vinden om voor NN te werken. werknemerstevredenheid
is laag.
Hadden contract met KNVB: UItzoeken wat dat precies inhoudt, en het
verschil tussen hoofd- en gewone sponsors. Wat ik al ongeveer weet:
- hebben de billboarding (deze wedstrijd wordt mede mogelijk gemaakt door)
- reclame tijdens de wedstrijden, oranjejournaal en sportzomer
- exclusiviteit (uitzoeken wat er precies zo exclusief is)
- shirts
Er gaan een aantal dingen veranderen met de sponsoring. De UEFA (hebben
champions League dus grote bek) heeft meer gegeven aan de toernooisponsors
(Coca cola enzo) Uitzoeken hoe dat zit.
NN had contract met KNVB tot 2010, maar dat is nu opengebroken. En verlengd
tot 2014. In het nieuwe contract staan alle activeringen genoemd.
Vanaf juni/juli hebben ze ALLE Oranjeteams
- KNVB
- Billboarding
Ze doen alleen nog maar zaken met de KNVB, hiervoor dus ook met de NOS die
EK/WK heeft, SBS die Oranje oefen thuis heeft RTL heeft uit etc. (verdeling uitzoeken)
ze hebben nooit meer last van budgetten. NN betaalt minder dan de hoofdsponsor
van FC Utrecht.
Maar nu probleem met ING. Nieuwe bank moet Oranjegevoel creeren. Bank wordt
oranje er is maar een ding dat je kan gebruiken.
Op RvB niveau nu gevechten. Nu staat ING ook als hoofdsponsor op het nieuwe
contract. Politiek mooi opgelost. Alles is in duogebruik overdraagbaar.
ING was al sponsor, hoe zit dat?
NN hoofdponsor - Branche fin, dienstverlening. KNVB wilde het opknippen ook
voor creditcards, ING is er defensief ingestapt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl